A secretaria da Asociación de Amigos do
Románico da Comarca de Chantada, remata de darme a noticia, triste noticia para
todos, do pasamento do sacerdote e iconógrafo, Xaime Delgado Gómez (1933-2012),
natural de Castelo (Taboada), espazo inscrito á demarcación comarcal na que se
asenta esta Asociación. A desaparición física de Xaime Delgado, pode que nos
leve nestes momentos a unha fondal reflexión de toda unha vida dedicada a arte
sacra e, en concreto, á da diocese de Lugo. Toda unha vida de entrega e de
investigación que puxo luz onde só había tebras e proclamou certos reparos onde
só había esquecemento e destrución. Só por isto merece lembralo e ter presente
toda unha ampla nomenclatura de escritos nos que teñen respiro monumentos
outrora marxinados.
Neste concerto, Xaime Delgado ten un perfil sedutor
en todo aquilo que tratou con amor e decencia sobre interpretacións
iconográficas. Este don non lle veu só por estudar no “Pontificio Instituto di
Archeología Cristiana” de Roma, ou por
ocupar diversos cargos dentro do organigrama da diocese sobre temas de
patrimonio, veulle por ser unha persoa sensíbel, persuasiva e leal a un método
de descuberta comparativa que, no seu caso, deu estimulantes froitos.
Podemos estar de acordo ou non con certas
concrecións e interpretacións, incluso aseveracións, que nos deixou Xaime
Delgado, mais o que nunca endexamais podemos negarlle é o seu incansábel labor
de investigación. Aquí radica a súa perseveranza e, tamén, a ousadía de
levarnos a certos temarios da arte románica, moitos deles sen resolver,
dándolles prioridade e destaque en ocasións ben concretas.
Xaime Delgado foi un precoz e dinámico
estudoso que o temos que enmarcar no contexto dese amplo mosaico do patrimonio relixioso
do bispado de Lugo. Foi un fiel seguidor doutro douto sacerdote e grande
iconógrafo, Francisco Vázquez Saco (1897-1962), de non esquecida memoria. Tanto
Vázquez como Delgado, foron dous relixiosos con referentes moi relevantes no
que toca a un escenario sen explorar, como é o noso románico. Eles puxeron os
alicerces para abrir fendas nun espazo tan esquecido como é a arte relixiosa
medieval.
Foise Xaime Delgado Gómez, mais a súa obra e
os seus esforzos van manter viva esa dinámica de superar carencias e emerxer para
determinar certos e determinados casos nos que está presente a nosa
iconografía. El asentou certos piares, agora falta que os consolidemos.